Rate this post

5 posiłków dziennie, jedzenie co 3 godziny, 3000 kcal, tłuszcze do każdego posiłku, jedzenie do 19, przekąska przed snem, więcej białka, więcej węglowodanów, mniej kawy, więcej wody, … A w tym Ty. Przerażona każdym kęsem lub z poczuciem winy przed każdym posiłkiem. Licząca kalorie, a potem objadająca się w nocy. Jaka powinna być dieta w leczeniu anoreksji? Zapytałyśmy psychodietetyczkę Annę Paluch.

dieta-w-leczeniu-anoreksji

Jak zacząć jeść więcej?

Jeśli leczysz się z anoreksji, to wiesz, jak trudne jest początkowe przełamanie się do zwiększenia liczby posiłków i kalorii. Innym może wydawać się to takie łatwe: „po prostu zacznij jeść więcej, a będzie dobrze!”. Niestety, trudność w ponownym jedzeniu związana jest z blokadą psychiczną, lękiem i silnym poczuciem winy. Dlatego dla wielu pacjentek narzucenie diety 3000 kcal zupełnie się nie sprawdzi. W sytuacji dużych obaw lepiej stopniowo zwiększać podaż kaloryczną, skupiając się na dodawaniu do posiłków gęstych kalorycznie i odżywczo składników, jak np. zdrowe tłuszcze (orzechy, pestki, awokado) czy suszone owoce. Dzięki temu objętość posiłku nie będzie znacznie zwiększona, co ułatwi jego strawienie. Dobrym pomysłem są także koktajle, do których dodać można ugotowana kaszę jaglaną czy płatki owsiane, co zwiększy pożywność posiłku bez zmiany jego objętości. Jeśli jednak lęk przed jedzeniem i przytyciem utrzymuje się bardzo długo i jest uciążliwy, konieczna może okazać się wizyta u specjalisty – psychoterapeuty czy psychiatry – który pomoże w złagodzeniu obaw.

 

–Jeśli czujemy, że to jedzenie nas kontroluje czy mamy poczucie, że chcemy coś zmienić, ale wciąż zaczynamy od „poniedziałku”, warto odwiedzić specjalistę. Czasem wystarczy poczucie, że co miesiąc trzeba się „wyspowiadać” przed kimś z postępów i już nam łatwiej zacząć. Niestety, wszechobecna obsesja piękna z jednej strony, ale też dostęp do jedzenia sprawiają, że gwałtownie wzrastają statystyki dotyczące otyłości oraz zaburzeń odżywiania wśród dzieci (już 12 letnich) i młodzieży. Bądźmy czujni na dietetyczne eksperymenty naszych bliskich, udajmy do specjalisty, który przeprowadzi mądrą edukację żywieniową – mówi Anna Paluch.

 

Podstawy diety w leczeniu anoreksji

Pokonanie pierwszego, silnego lęku związanego z jedzeniem i przytyciem, to ważny krok do ustabilizowania swojej diety. Niestety, na tym etapie wciąż mogą pojawiać się myśli o restrykcjach i schudnięciu, co prowadzi wiele pacjentek do oszukiwania i niestosowania się do zaleconej diety. W połączeniu z wycieńczeniem organizmu takie działania mogą zakończyć się napadami objadania, które powodują ogromne poczucie winy, wpędzające w kolejne restrykcje. O błędnym kole restrykcji dietetycznych i objadania się pisałyśmy już na naszym blogu. Jakie działania trzeba podjąć, aby nie dopuścić do objadania się lub nawrotu anoreksji?

Spożywać posiłki w regularnych odstępach czasu. Początkowo może to wymagać podejścia zadaniowego – jedzenia bez wyraźnego poczucia głodu – ponieważ organizm odzwyczaił się od jedzenia. Jest to jednak niezbędny krok, aby metabolizm zaczął funkcjonować prawidłowo. Regularność może także uchronić przed kompulsywnym objadaniem się.

Jeść urozmaicone posiłki, bogate w różne składniki odżywcze. Pozwoli to stopniowo odbudować zniszczenia wywołane w organizmie. Podobnie jak regularność, urozmaicona dieta, bogata w różnorodne posiłki, może pomóc uniknąć objadania się. Dlatego poza zdrowymi tłuszczami, których dostarczają orzechy, pestki, awokado i ryby, warto dodać do diety także kiszonki, które wzmocnią układ trawienny.  

Nie stosować diet eliminacyjnych bez zaleceń. W początkowej fazie leczenia eliminowanie składników czy grup produktów może wynikać z lęku przed jedzeniem czy próby uniknięcia kalorycznych produktów. Dlatego tak ważne jest skonsultowanie diety w leczeniu anoreksji ze specjalistą – dietetykiem lub psychodietetykiem.

Komponować posiłki w oparciu o proste i naturalne składniki. To właśnie one stanowią podstawę zdrowej diety i powinno ich być w naszych posiłkach najwięcej. Z drugiej jednak strony w diecie w leczeniu anoreksji musimy zwracać uwagę, aby warzywa i owoce nie pełniły funkcji “zapychacza”. Są to wartościowe produkty, ale trudno będzie przytyć opierając tylko na nich swoje posiłki.

Unikać obsesji mierzenia i ważenia. Są to nawyki typowe dla anoreksji, z którymi koniecznie stopniowo musimy walczyć. Na początek dobrze zrezygnować z obsesji na punkcie gramów spożywanego jedzenia, liczby plasterków czy kawałków itd. Dobrą miarą może być np. dłoń, aż stopniowo obsesja związana z mierzeniem minie.

Pozwalanie sobie na odstępstwa od diety. Napadowe objadanie często poza wycieńczeniem organizmu spowodowane jest tym, że tak długo odmawiałyśmy sobie „zakazanego produktu”. Dla osób z anoreksją nie muszą to być dania typowo uznawane za niezdrowe, wystarczy tylko, że dana osoba tak je postrzega i eliminuje z diety. Czasami danie sobie zgody na zjedzenie kilku kostek czekolady może powstrzymać przed zjedzeniem całej tabliczki. Ta zgoda musi jednak być w nas, w naszej głowie i emocjach, a do tego konieczne jest jedzenie intuicyjne i wsłuchanie się we własne ciało.

Pułapki diety w leczeniu zaburzeń odżywiania

Stosowanie się do zaleceń specjalisty jest bardzo pomocne w ponownej nauce jedzenia i zdrowego odżywiania. Istnieją jednak pewne niebezpieczeństwa, które napotka pacjentka. Jakie są najczęstsze z nich i w jaki sposób sobie z nimi radzić?

 

Popadnięcie w obsesję godzin

Lekarze i specjaliści w zakresie żywienia radzą stosować około 3 godzinne odstępy pomiędzy posiłkami. W przypadku pacjentek z zaburzeniami odżywiania przesadna organizacja może być jednak zgubna i prowadzić do omijania posiłków, jeśli z jakichś przyczyn niemożliwe było zjedzenie o ustalonej godzinie, albo czekanie z jedzeniem do określonej godziny, nie zważając na poczucie głodu. Obsesja godzin może więc doprowadzić do sztywności w jedzeniu i uporczywego trzymania się narzuconego schematu posiłków, co często zostaje poddane konfrontacji z realiami życia. Dlatego tak ważne jest, aby w trakcie leczenia zaburzeń odżywiania nauczyć się większej elastyczności w jedzeniu i tego, że jeden „nie idealny”” posiłek czy dzień nie przekreśla zdrowego stylu życia. Sposobem na radzenie sobie z przykładaniem nadmiernej wagi do godzin jedzenia są widełki godzinowe na zjedzenie określonych posiłków.  

 

Błędne rozumienie objadania się

Zjedzenie dodatkowego posiłku, ponad 5 czy 6 przewidzianych w jadłospisie, niekoniecznie musi oznaczać objadanie się. W początkowej fazie leczenia organizm nadal jest bardzo wycieńczony, co tłumaczy duże zapotrzebowanie kaloryczne, wykorzystywane na odbudowę zniszczeń w ciele. Nie jest to więc powodem do zmartwień, chyba że przyjmuje niekontrolowaną formę i utrzymuje się pomimo powrotu do prawidłowej dla siebie wagi. W takiej sytuacji dobrze poszukać przyczyn objadania się i interweniować w odpowiednim momencie, aby uniknąć popadnięcia w inne zaburzenia odżywiania: kompulsywne objadanie się czy bulimię. Dlatego tak ważna jest uważność na sygnały wysyłane przez ciało oraz wsparcie specjalistów.

 

Uniwersalna dieta w leczeniu anoreksji?

Nie ma jednej, uniwersalnej diety dla wszystkich pacjentek cierpiących na anoreksję. Każda z nas, zmagając się z własną chorobą, potrzebuje trochę innych metod, aby odzyskać zdrowie.

-Każdy etap zdrowienia rządzi się innymi prawami przede wszystkim z powodu wagi i potrzeb organizmu. Czasem trzeba starać się jeść uważnie, by wychwycić moment sytości, a czasem trzeba podejść do jedzenia zadaniowo, aby dostarczyć odpowiednią ilość kalorii. Warto jeść uważnie bez odwracania uwagi, ale kiedy nachodzą nas jeszcze negatywne myśli dotyczące ilości, może dobrze odwrócić uwagę książką lub telefonem? – radzi Anna Paluch.

Bo najważniejsze, to na nowo nauczyć się jeść. Bez lęku, poczucia winy i używania jedzenia do innych celów. Więcej o diecie w leczeniu zaburzeń odżywiania psychodietetyczka Anna Paluch opowie podczas spotkania na żywo, które odbędzie się 23 kwietnia. Uczestniczki spotkania otrzymają przykładowy jadłospis skomponowany przez specjalistkę!

Marysia

 

Chcę zapisać się na newsletter i otrzymywać darmowe materiały PDF!

Nigdy nie otrzymasz od nas spamu. W każdej chwili możesz też zrezygnować. Twoje dane nie zostaną nikomu udostępnione, ani wykorzystane w celach marketingowych przez osoby trzecie.