Rate this post

Wiele z nas w dzieciństwie pisało pamiętnik, w którym skrywałyśmy zapiski dotyczące naszego dnia codziennego, smutków i marzeń. Dużą popularnością cieszyły się kiedyś dzienniki, w których gromadziło się wpisy koleżanek i kolegów. W wieku nastoletnim być może prowadziłaś bloga. Warto te praktyki kontynuować w nieco innej formule. Dziennik terapii pomaga nie tylko w leczeniu, ale także porządkowaniu dnia codziennego.

dziennik-terapii

Czym jest dziennik terapii?

Jest to zeszyt, w którym zapisujemy wszystkie myśli dotyczące trwającego leczenia. W trakcie spotkań ze specjalistą omawianych jest wiele kwestii, które budzą emocje. Czasami trudno nam mówić o nich w trakcie spotkania, wiele przemyśleń pojawia się także po opuszczeniu gabinetu. Natłok tych doznań w środku może budzić dyskomfort i powodować poczucie dezorientacji. Wylanie przemyśleń na papier pozwala wprowadzić nieco jasności. W kontekście prowadzonego leczenia, spisywanie swoich spostrzeżeń może stać się cenną wskazówką, nad czym warto się pochylić, jakie mechanizmy wciąż kontrolują nasze życie, a które sfery stają się mniej bolesne i problematyczne. Materialna forma pozwala powrócić do zapisów sprzed kilku miesięcy, co uwidacznia zmianę, która się w nas dokonała pod wpływem leczenia. Tym samym w momentach zwątpienia w powodzenie terapii, zerknięcie we własne zapiski z przeszłości, może pomóc wytrwać na drodze do zdrowia. Często także zdarza się, że nie doceniamy własnych osiągnięć w leczeniu. Dziennik pozwoli łatwo ocenić, jak wiele zmian wprowadziłyśmy w swoim życiu i postępowaniu.

 

Przeczytaj o tym, czy dobrze jest ważyć się podczas terapii zaburzeń odżywiania

 

Jak często pisać w dzienniku terapii?

Nie ma ustalonej częstotliwości wpisów. Systematyczność i codzienne pisanie posiada tyle samo zwolenników, co sporadyczne zapiski tworzone pod wpływem silnych emocji. Najważniejsze, to wybrać metodę skuteczną dla siebie. Jeśli zauważasz, że codzienne pisanie pozwala Ci lepiej rozpoznawać swoje emocje – pisz codziennie. W sytuacji, gdy taki model Cię męczy, dostosuj częstotliwość pisania do swoich potrzeb. Prowadzenie dziennika ma być przyjemnością, czymś, co pomaga Ci lepiej zrozumieć siebie i swoje odczucia, a przy tym budować samoświadomość.

 

Jakie wpisy powinny się znaleźć w dzienniku?

Podobnie, jak z częstotliwością, tak wpisy zależą od Twoich preferencji. Ich długość, forma, tematyka ma służyć Tobie. Dlatego normalne jest, że jeden wpis stworzony będzie piękną polszczyzną, a drugi napisany na szybko, jeden będzie długi i dogłębny, kolejny krótki i opisujący codzienne wyzwania. Pozwól sobie na to, aby myśli swobodnie spływały na papier, niezmącone ustaloną odgórnie stylistyką. Szczerość jest w tych zapiskach najważniejsza. Nawet jeśli nie zdecydujesz się wracać do notatek z przeszłości, albo wybierzesz pisanie na komputerze, to właśnie otwartość i nieskrępowanie w dialogu z samą sobą są najważniejsze.

 

Przeczytaj o tym, jak uciszyć głos zaburzeń odżywiania

 

O czym pisać, kiedy nie mam pomysłu?

Czasami trudno jest zacząć; niektóre z nas lubią także pewną strukturę w prowadzeniu dziennika. To właśnie dla Was stworzyłyśmy listopadowy cykl PDFów. Co tydzień będziemy wysyłać Wam po jednym z nich. Co będą zawierać?

  • Zadania, które możecie wykonywać w swoich dziennikach
  • Pytania i kwestie, nad którymi warto pochylić się we wpisie
  • Podpowiedzi dotyczące nazywania emocji, radzenia sobie z trudami leczenia, mierzenia się z myślami chorobowymi
  • Inspirację dla kolejnych zapisków

Aby dołączyć do listopadowego wyzwania dziennikowego, wystarczy że zapiszesz się na nasz newsletter. Co tydzień w Twojej skrzynce wyląduje plik z materiałami do pracy własnej. W końcu długie, jesienne wieczory, to idealny czas na samorozwój.

Chcę wziąć udział w listopadowym wyzwaniu!

Nigdy nie otrzymasz od nas spamu. W każdej chwili możesz też zrezygnować. Twoje dane nie zostaną nikomu udostępnione, ani wykorzystane w celach marketingowych przez osoby trzecie.

 

Marysia