5 (100%) 1 vote

Pewnie nie raz słyszałaś już o modnych wysokobiałkowych dietach, które szybko pomogą Ci zrzucić zbędne kilogramy. Pragnąc szybkich efektów dajemy się nabrać na nie potwierdzone „super” rozwiązania. Okazuje się jednak, że nadmiar białka nie jest przyswajalny przez organizm, a co więcej może być szkodliwy dla zdrowia, podobnie jak jego niedobór.

Przyjrzyjmy się więc bliżej kolejnemu składnikowi, z którego zbudowane jest nasze ciało.

 

Rola białek w organizmie

Białka, czyli proteiny, są materiałem budulcowym dla organizmu człowieka. Dzięki nim możliwy jest rozwój mięśni, tkanek i narządów. Biorą one także udział w procesach obronnych organizmu, stąd nieodpowiednia podaż protein skutkuje osłabieniem odporności. Białka są także odpowiedzialne za utrzymanie odpowiedniej ilości płynów w układzie krążenia. Sterują procesami przemiany materii oraz regulują czynności życiowe przez hormony. Mają też wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego – poprawiają czujność, koncentrację, refleks. Niedobory tego składnika mogą skutkować osłabieniem zarówno fizycznym, jak i intelektualnym.

Organizm nie gromadzi białek – tylko niewielka ich ilość znajduje się w wątrobie –  dlatego każdy człowiek wymaga stałego dostarczania ich z pokarmem.

Zapotrzebowanie na białko jest zależne od wielu czynników takich jak: wiek, wzrost, masa ciała, rodzaj uprawianej aktywności fizycznej, tryb życia…

To dzięki odpowiedniej podaży tego składnika ciało może wzrastać, regenerować się i naprawiać uszkodzone komórki. Należy podkreślić znaczącą  rolę protein w okresie dorastania, a także u sportowców, osób trenujących wyczynowo lub amatorsko.

 

Dowiedz się więcej o tym, z czego zbudowane jest ciało – poznaj rolę tłuszczu w naszym organizmie

 

Białko, białku nie równe

W komponowaniu codziennego menu watro pamiętać, ze liczy się nie tylko ilość spożywanego białka, ale też jego jakość. Najbardziej zbliżone do białek ustrojowych ciała człowieka jest to pochodzące z jaj kurzych oraz mleka. Białka pochodzenia zwierzęcego mają wysoką wartość odżywczą, nie powinno zabraknąć ich w diecie dzieci i młodzieży, osób w wieku rozwojowym.

Istnieją też białka roślinne, o czym warto pamiętać. Przy odpowiednio dobranej diecie mogą one pokrywać dzienne zapotrzebowanie organizmu. Jednak nie zawsze są one w stanie zastąpić pełnowartościowe białko zwierzęce. Zachęcam Cię do obserwowania swojego organizmu i jego reakcji na różnorodne produkty, a także do korzystania z porad specjalistów, jeśli z jakiś powodów chcesz przejść na wegetarianizm czy weganizm.

Proteiny dostarczane wraz z pożywieniem powinny pochodzić z wartościowych źródeł. Ze smakiem i umiarem zajadaj więc:  jaja, mleko, ser biały, żółty, mięso z kurczaka, indyka, ryby, soczewicę, tofu, nasiona słonecznika, płatki owsiane, makaron, ryż.

 

Agnieszka Pacut – studentka V roku psychologii stosowanej UJ. Autorka bloga Aga Pacut. W przyszłości chce pracować  jako psychodietetyk z osobami borykającymi się z zaburzeniami odżywiania oraz uzależnieniami, wykorzystując zdobywaną wiedzę oraz sportowo-taneczne zainteresowania. Na co dzień uczy się cieszyć każdą chwilą życia i zarażać innych optymizmem.

 

Pobierz PDF, w którym znajdziesz 9 pytań pomagających w radzeniu sobie z lękiem. Dzięki tej rozpisce zdemaskujesz każdy lęk!

Tak, chcę otrzymać darmowego PDFa o tym, jak pokonać lęk! Zapisuję się też na newsletter.

Nigdy nie otrzymasz od nas spamu. W każdej chwili możesz też zrezygnować. Twoje dane nie zostaną nikomu udostępnione, ani wykorzystane w celach marketingowych przez osoby trzecie.