3 (60%) 2 votes

Okres świąteczny i okołoświąteczny nie jest łatwym czasem dla osób cierpiących na zaburzenia odżywiania. Stres, lęk i napięcie gromadzą się wewnątrz utrudniając odczuwanie radości z przeżywanych świąt. Bo trudno o radość, gdy spotkania z rodziną obracają się wokół jedzenia, a przytłaczające poczucie winy nie pozwala się zrelaksować. Jak poradzić sobie z objadaniem się w święta? Jak przetrwać “dzień po” objadaniu się?

Objadanie się w święta

Dlaczego się objadam?

Jak zauważa psychodietetyczka Anna Paluch:

Przez większość czasu w roku jesteśmy w stanie utrzymać rutynę podczas radzenia sobie z pojawiającymi się kompulsjami. Mamy plan dnia, plan posiłków, jest łatwiej. Niestety, czas świąt i przerwy okołoświątecznej nie sprzyja zdrowieniu. Wypadamy z rutyny, życie rodzinne kręci się wokół przygotowań i zastawionego stołu. Wszystko kusi, inni zachęcają, często nie mając świadomości z jaką lawiną uczuć i problemów wiąże się namawianie do jedzenia. Poddajemy się namowom, zjadamy więcej niż powinnyśmy, pojawia się stres i napięcie.

Próba dotarcia do powodu objadania się, czynnika, który go wywołuje, może pomóc się przed nim ustrzec. Wśród częstych przyczyn objadania się możemy wymienić:

-Stres
-Niskie poczucie własnej wartości
-Smutek
-Trudności w radzeniu sobie z trudnymi wydarzeniami
-Brak innego sposobu “odreagowania”
-Dostępność jedzenia

Samo dotarcie do przyczyny objadania się może jednak nie wystarczyć by się przed nim ustrzec. Co zrobić w sytuacji, gdy epizod się pojawi, radzi psychodietetyczka Anna Paluch.

 

Przeczytaj więcej o objadaniu się w anoreksji

Reakcja na objadanie się

  • Nie poddawaj się i nie schodź z obranej drogi w kierunku restrykcji. Wiesz, że to błędne koło. Unikaj „nadrabiania” tego, co zostało zmarnowane, przez powstrzymywanie się od jedzenia kolejnego dnia.
  • W zdrowieniu najbardziej pomocny jest plan żywienia, który opiera się o regularność. Nawet po epizodzie objadania się nie możesz z tego zrezygnować. W innym wypadku znów wpada się błędne koło. Nie bez powodu pierwszym krokiem w terapii napadowego objadania się jest wprowadzenie regularności jedzenia, nawet jeśli epizody wciąż się zdarzają.
  • Zastanów się, co do tego doprowadziło? Przeanalizuj sytuację, która się przytrafiła. Co sprzyja napadowi? Czy to była dostępność jedzenia? A może napięcie związane z sytuacją rodzinną wokół jedzenia? Czy możesz w inny sposób pozbyć się tego napięcia?
  • Stwórz listę alternatywnych zajęć. Może warto namówić bliskich, aby zamiast wspólnego jedzenia wybrać się na zimowy spacer, albo zagrać w grę lub karty i schować jedzenie z zasięgu wzroku? Jeśli są oni świadomi Twoich problemów, powinni być pomocni w radzeniu sobie.
  • Jeśli nie możesz zmienić sposobu celebrowania świąt, sama poszukaj innego rozwiązania. Spacer, czytanie książki, wcześniejsza ewakuacja z rodzinnego posiedzenia mogą być pomocne. Dobrze stworzyć taką listę zajęć, które odwrócą uwagę od epizodu, by niepotrzebnie nie przeżywać tego, co już się wydarzyło. Poczucie winy może nas z powrotem zapędzić w restrykcje i kolejne kompulsje.
  • Następnego dnia po epizodzie postaraj się odwrócić uwagę od tego potknięcia. Wypełnij sobie czas innymi zajęciami. Może poszukasz idealnego ujęcia dla pięknego, zimowego zdjęcia krajobrazu?
  • Obniż przykre napięcie. Wypróbuj świadome oddychanie, medytację lub modlitwę, poćwicz. Pozbądź się negatywnych emocji w sposób najlepszy dla Ciebie, ale pamiętaj, że nie może to być jedzenie, bo ono działa doraźnie i tylko pogłębia problem.

 

Poznaj historię walki Oliwii z bulimią 

 

Jak powstrzymać objadanie się?

Dzień po epizodzie objadania się, to bardzo trudny czas. Poczucie winy może wpędzić nas w restrykcje zakończone ponownym objadaniem się. Wyrwanie się z tego cyklu, to niełatwe zadanie. Choć może to wydawać się ponad Twoje siły, pierwszym krokiem jest wybaczenie sobie. Jedno potknięcie nie przekreśla całej walki, którą stoczyłaś, by pokonać objadanie się. Przeszłości nie da się zmienić, ale mamy wpływ na to, czy zdefiniuje ona naszą teraźniejszość. Jakie są Twoje sposoby na radzenie sobie z objadaniem się?

Marysia

 

Chcę zapisać się na newsletter i otrzymywać darmowe materiały PDF!

Nigdy nie otrzymasz od nas spamu. W każdej chwili możesz też zrezygnować. Twoje dane nie zostaną nikomu udostępnione, ani wykorzystane w celach marketingowych przez osoby trzecie.