Rate this post

Terapia ACT u swoich podstaw ma akceptację i zaangażowanie. Wywodząca się z nurtów skoncentrowanych na zachowaniu osoby w sytuacji przeżywania trudności, u swoich podstaw ma zasadę głoszącą, że wszystkie zachowania, myśli, emocje przejawiane przez jednostkę pełnią określoną funkcję. Nie zawsze jednak są one adaptacyjne, a utrwalone, destrukcyjne nawyki odbierają smak życiu, nie pozwalając na odnalezienie własnego celu oraz sensu istnienia.

terapia-act

Jak przebiega terapia? Najważniejsze elementy

W czasie spotkań terapeuta niczym detektyw pomaga klientowi zidentyfikować destrukcyjne nawyki, które powodują cierpienie. Pacjent w atmosferze bezpieczeństwa uczy się na nowo działać i odkrywać świat. Zaczyna dostrzegać środki prowadzące go do celu, który z pomocą terapeuty na nowo określił. W procesie terapii jednostka ma możliwość na nowo z pełną odpowiedzialnością przyjrzeć się swoim osobistym życiowym wartościom. Dookreśla nowe wspierające sposoby zachowania. Z zaangażowaniem i świadomością podejmuje autonomiczne decyzje zgodne z nakreślonym wcześniej systemem wartości.

 

Przeczytaj o tym, dlaczego warto prowadzić dziennik terapii

 

Metody pracy

Psychoterapeuta pomaga klientowi dookreślić bądź stworzyć nowy kierunek życia w czasie rozmowy. Zaraz po niej kluczową metodą jest praktyka. Wykonywanie poszczególnych kroków, zadań omówionych podczas sesji terapeutycznych, na nowo buduje w osobie cierpiącej poczucie sprawstwa. Opracowane sposoby działania zachęcają do opuszczenia swojej strefy komfortu, co wymaga determinacji, szczerości i przede wszystkim działania „tu i teraz”. Dąży się do tego, by lęki, obawy, niemoc, życiową dezorientację zastępować krok po kroku konstruktywnym działaniem. Nastawienie na tworzenie zamiast przyklejania „łat na stare rany” ma na celu wniesienie w życie klienta nadzieję na lepszą przyszłość. Dzięki akceptacji wszystkich przeżywanych przez siebie emocji: lęku, smutku, strachu, zazdrości, radości, przyjemności na nowo można zacząć działać z zaangażowaniem.

 

Przeczytaj o tym, jak rozmawiać z osobą chorą na anoreksję 

 

Podłoże naukowe

Liczne badania naukowe wskazują na skuteczność terapii ACT w takich problemach jak: depresja, lęk, uzależnienia, problemy somatyczne. Osoby korzystające z ACT rozwijają kreatywność w rozwiązywaniu problemów, poprawia się również jakość ich życia. Odzyskują kontrolę nad własnym zachowaniem i o wiele sprawniej radzą sobie ze stresem, nie doświadczają także wypalenia zawodowego.

Może to właśnie rodzaj terapii, który pomoże Tobie?

Harris, R. (2018) Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce.

 

Agnieszka Pacut –  studentka V roku psychologii stosowanej UJ. Autorka bloga Aga Pacut. W przyszłości chce pracować  jako psychodietetyk z osobami borykającymi się z zaburzeniami odżywiania oraz uzależnieniami, wykorzystując zdobywaną wiedzę oraz sportowo-taneczne zainteresowania. Na co dzień uczy się cieszyć każdą chwilą życia i zarażać innych optymizmem.