3.7 (73.33%) 9 votes

Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce… czyli z czego zbudowane jest ciało

Organizm człowieka jest niesamowicie skomplikowanym tworem, zbudowanym z ogromnej ilości komórek i tkanek. Nasze mięśnie, kości i skóra potrzebują optymalnej dawki składników odżywczych, aby mogły odpowiednio działać. Podstawowe z nich, czyli: białko, węglowodany, tłuszcze (lipidy) oraz woda i składniki mineralne, pełnią szereg ważnych funkcji. Przyjrzyjmy się bliżej każdej z tych substancji.

Dziś porozmawiamy o tłuszczu.

Rola tłuszczu w ciele człowieka

Zbilansowana dieta, układana w oparciu o fizjologię organizmu, musi zawierać tłuszcze, ponieważ ich niedobór powoduje szereg negatywnych konsekwencji. Poczynając od wypadania włosów, suchej skóry i spadku odporności, aż do słabego krążenia krwi i obrzęków czy zahamowania menstruacji. Choć może to budzić zaskoczenie, niektóre z lipidów, np. nienasycone kwasy tłuszczowe, przeciwdziałają otyłości.

Rola lipidów w diecie jest więc niezastąpiona. Budują one błony komórkowe, otaczają wewnętrzne narządy, są źródłem energii, biorą udział w transporcie witamin, wpływają na gospodarkę hormonalną oraz (co ważne!) stanowią około 60% suchej masy mózgu. Wyobraź sobie, co dzieje się z Twoimi komórkami mózgowymi, gdy brakuje im budulca; ich funkcjonowanie jest zakłócone, co  powoduje, że myślenie i podejmowanie decyzji jest utrudnione. Gdy mózg zaczyna gorzej działać, cierpi na tym cały organizm, każdy narząd.

 

Przeczytaj o tym, jak pokonałam lęk przed jedzeniem w miejscach publicznych

 

Tłuszcz powoduje nadwagę?

Tłuszcze są więc niezbędne do życia, nie są bezpośrednim powodem nadwagi czy otyłości. To zbyt duża liczba kalorii różnego pochodzenia powoduje pojawienie się nadmiaru kilogramów, a nie samo spożywanie tłuszczu.

Zarówno nadmiar tkanki tłuszczowej, jak i jej niedobór, są szkodliwe dla zdrowia. Należy zadbać o to, aby utrzymywać ją na odpowiednim poziomie. Komponując menu, pamiętaj o  dostarczaniu optymalnej dawki tłuszczu dla swojego wieku, poziomu aktywności fizycznej i stylu życia. 

Jego zdrowe źródła znajdziesz w pożywieniu. Wartościowe  tłuszcze obecne są w rybach, takich jak łosoś, halibut; orzechach każdego rodzaju oraz w  przepysznym awokado. Warto używać olejów: kokosowego, lnianego, rzepakowego i oczywiście oliwy z oliwek oraz masła.

 

Agnieszka Pacut – studentka V roku psychologii stosowanej UJ. Autorka bloga Aga Pacut. W przyszłości chce pracować  jako psychodietetyk z osobami borykającymi się z zaburzeniami odżywiania oraz uzależnieniami, wykorzystując zdobywaną wiedzę oraz sportowo-taneczne zainteresowania. Na co dzień uczy się cieszyć każdą chwilą życia i zarażać innych optymizmem.

 

Pobierz PDF, w którym znajdziesz 9 pytań pomagających w radzeniu sobie z lękiem. Dzięki tej rozpisce zdemaskujesz każdy lęk!

Chcę otrzymywać materiały do pracy własnej oraz informacje o nowych wpisach!

Nigdy nie otrzymasz od nas spamu. W każdej chwili możesz też zrezygnować. Twoje dane nie zostaną nikomu udostępnione, ani wykorzystane w celach marketingowych przez osoby trzecie.